Inventată în Germania în anul 1952, precursoarea celei mai renumite păpuşi din America era de fapt reprezentarea unei prostituate de lux, numită Lilli. Creată iniţial sub forma unui personaj de benzi desenate, apărut în ziarul Bild-Zeitung din Hamburg, Lilli a devenit atât de populară încât a fost imortalizată şi sub forma unei păpuşi din plastic – şi vândută ca un cadou insolit pentru clienţi adulţi, precizează Robin Gerber, autorul cărţii „Barbie and Ruth”.
„Păpuşile Lilli puteau fi cumpărate de la chioşcurile de ţigări, din baruri şi din magazinele cu jucării pentru adulţi. Bărbaţii primeau păpuşi Lilli în calitate de cadouri insolite şi amuzante, la petreceri ale burlacilor. Le puneau pe bordul automobilului, le agăţau de oglinzile retrovizoare sau le ofereau iubitelor lor drept suvenire sugestive”, afirmă Robin Gerber.
Acea proto-Barbie avea o înălţime de aproape 30 de centimetri, sâni impunători şi o coafură blondă, platinată, şi purta o ţinută care sugera că s-a pregătit pentru a petrece o seară în oraş, purtând un machiaj accentuat, cu buze roşii şi fard de pleoape albastru. Deşi silueta voluptuoasă a actualelor păpuşi Barbie a fost creată după modelul siluetei lui Lilli, machiajul puternic al păpuşii germane şi sprâncenele ei arcuite sugestiv nu au fost adoptate de versiunea ei americană. De asemenea, între Barbie şi Lilli există diferenţe notabile la nivelul picioarelor, spune M.G. Lord, autorul cărţii „Forever Barbie: The Unauthorized Biography of a Real Doll”.
„Spre deosebire de Barbie, Lilli nu are picioare arcuite, cu degete mici. De fapt, ea nu are laba piciorului. Extremităţile picioarelor sale sunt introduse în pantofi cu toc înalt, vopsiţi într-un negru strălucitor”, spune acesta.
În revistele de benzi desenate pentru adulţi, Lilli era vicleană, ireverenţioasă şi dezinhibată sexual. Una dintre acele reviste, spune M.G. Lord, o prezintă pe Lilli acoperindu-şi trupul gol cu un ziar şi explicând unei prietene: „Ne-am certat şi a luat cu el toate cadourile pe care mi le-a făcut”. O altă revistă o arată pe Lilli în bikini. Atunci când un poliţist îi spune că nu are voie să poarte costume de baie din două bucăţi pentru că acestea sunt ilegale, Lilli îi răspunde: „Şi, după părerea ta, pe care dintre ele trebuie să o dau jos?”.
Cu toate acestea, la scurt timp după ce a fost inventată, păpuşa Lilli a început să fie îndrăgită atât de adulţi, cât şi de copii. Ea a atras atenţia Barbarei Handler, pe atunci o adolescentă în vârstă de 15 ani, aflată în 1956, într-o vacanţă în Elveţia, alături de mama ei Ruth – cofondatoare a companiei de jucării Mattel. Ruth Handler a cumpărat trei păpuşi Lilli şi le-a adus cu ea în California. Trei ani după aceea – pe 9 martie 1959 – a prezentat în premieră mondială versiunea americană a acelei păpuşi, la American International Toy Fair de la New York. Noua păpuşă a fost denumită Barbie, după numele fiicei lui Ruth Handler.
Până când Barbie a împlinit 50 de ani, în 2009, compania Mattel vânduse deja peste 1 miliard de astfel de păpuşi în lumea întreagă, mai ales graţie faptului că noua jucărie „cultiva imaginea unei femei înfloritoare şi sănătoase”. Ruth Handler admite totuşi că Barbie era în mod evident mai sexy decât cele mai multe dintre păpuşile americane din acea epocă.
„Fiecare fetiţă din lume avea nevoie de o păpuşă prin intermediul căreia să îşi proiecteze propria imagine în propriul vis despre propriul viitor”, spunea într-un interviu din 1977 antreprenoarea americană. „Dacă păpuşa urma să joace rolul unei fete, în viitor, atunci când aceasta urma să aibă 16 sau 17 ani, ar fi fost stupid ca fetiţele să se joace cu o păpuşă cu pieptul plat. Din acest motiv am înzestrat-o cu sâni frumoşi”, spunea Ruth Handler.